Tuesday, June 12, 2012

Menghitung Hari

Assalamu'alaikum wbt.

Menghitung hari
 Detik demi detik
 Masa ku nanti apa kan ada
Jalan cerita kisah yang panjang
Menghitung hari....

Iya. Saya sedang menghitung hari. Sekarang ini, boleh dikatakan setiap orang yang saya kenali sedang menghitung hari. Ada yang sedang menghitung hari peperiksaan akhir semester. Ada yang sedang menghitung hari mahu pulang ke Malaysia. Ada yang sedang menghitung hari dalam debar menanti lafaz ijab dan kabul. Ada yang sedang menghitung hari untuk konvo. Fuuuhhhhhhh...Pendek kata, semua sedang menghitung hari. 

Saya pun sedang menghitung hari-hari yang masih berbaki 2 minggu ini, untuk menghabiskan segala projek akhir semester sebelum menduduki ujian akhir semester. Kemudian saya juga sedang menghitung hari untuk menjejakkan kaki ke bumi Malaysia. Tidak sabar mahu menjejakkan kaki ke Tanah Serendah Sekebun Bunga. Tidak sabar mahu menatap wajah-wajah kesayangan yang sudah lama tidak bersua muka. Huu...Rindu! 

Owh ya! Saya juga sedang menghitung hari untuk bertemu dengan 'dia'. Sudah hampir setahun saya berpisah dengan 'dia'. 'Dia' memang akan datang bertemu dengan saya setiap setahun sekali. :P Rindu sangat-sangat dengan 'dia'. Masih ada 38 hari lagi mahu ketemu sama 'dia'. 

Sekarang ini, saya sedang bersiap-siap mahu ketemu sama 'dia'. Iyalah kan, 'dia' hanya datang untuk bertemu saya setahun sekali. Jadi, saya perlulah menampilkan penampilan yang amat cantik dan bergaya sekali di saat pertemuan kami nanti. Tak gitu? Hee. 

Andai kata ditakdirkan, ALLAH tidak mengizinkan saya bertemu dengan 'dia' pun tahun ini, sekurang-kurangnya, saya berusaha untuk mempersiapkan diri sebaik mungkin untuk bertemu dengan 'dia'. Huu. Moga-moga ALLAH panjangkan umur saya untuk bersua lagi dengan 'dia' tahun ini. 

Err...'dia' itu, kalau awak semua nak jumpa pun boleh je^^ Jom sama-sama mempersiapkan diri untuk bertemu dengan 'dia'. Siapakah 'dia' itu? Ramadhan al-Kareem.

 Iya. Bulan Ramadhan yang mulia. 30 hari di bulan Ramadhan untuk kita maraton dalam beramal. Sungguh, saya rindukan suasana Ramadhan. Terutamanya Ramadhan tahun lepas, yang mana saya berpeluang merasai nikmat qiam, bersahur, berbuka dan beriktikaf di Masjid Itaewon hampir pada setiap malam pada 10 malam terakhir. Masya-ALLAH, sungguh syahdu. 

Insya-ALLAH, tahun ini saya akan menyambut Ramadhan di tanah tumpah darah sendiri. Moga-moga Ramadhan di bumi sendiri lebih memungkinkan untuk saya mempertingkatkan amal ibadah pada-NYA. Insya-ALLAH. Allahumma balighna fi Ramadhan. Ya ALLAH, sampaikanlah kami pada Ramadhan-MU. 

Yuk, bersama mempertingkatkan amal semampu dan semaksimum yang mungkin sebelum menghadapi Ramadhan al-Mubarak. Persiapkan diri dengan segala amal dan mutaba'ah amal, supaya nanti apabila menjelang Ramadhan, tubuh kita sudah terbiasa dengan segala amal ibadah ini. Supaya nanti, tubuh kita ringan untuk beramal. Moga-moga, pada bulan Ramadhan nanti, kita dapat memecut selaju yang mungkin terutamanya pada 10 hari terakhir Ramadhan.

Bersama berlumba mengejar redha Ilahi. Bersama berlumba mengejar syurga-NYA. Insya-ALLAH.

Mahukan checklist mutaba'ah amal? Boleh download di link ini: http://30daysmarathon.blogspot.kr/ 

Semoga amal yang kita persiapkan menjelang Ramadhan ini akan terus diamalkan secara istiqamah setelah Ramadhan berlalu nanti. Insya-ALLAH. 

No comments: