Monday, October 4, 2010

Lewat...lambat..late...늦다.

Salam alaik~

Apa perasaan bila terlewat nak pegi kelas?Kalut?Gelabah?Tak sempat nak mandi?(huhu...jgn amalkan selalu yang ni ye)

Lagu Tired of Waiting nyanyian 2PM bergema membingitkan telinga.
"Ish..bunyi apa la ni?Ganggu aku nak tidur je..."Rungutan tercetus dari ulas bibirnya.
"Wani oi...tutup la alarm kau tu..Aku nak tidur pun tak senang tau.."Kedengaran pula suara dari bawah.Ye la..dah katil double decker.Sorang dok bising-bising membebel kat bawah.Sorang lak dok merungut-rungut kat atas.Elok la tu.

"Hmm..erm.."Itu je yang kedengaran.
Selang 5 minit kemudian Tired of Waiting kedengaran lagi.Kawan kat bawah dah bengang.Ditariknya bantal menutup muka dan telinga.
"Ish..dah la aku baru je tidur lepas subuh tadi.Alarm dia pulak nak membingit.Bukannya nak bangun..."Bantal ditekan makin rapat ke muka.

20 minit kemudian...
"Arghhhhhhhh!!!!"
Bergema tingkat 7 Kolej Seroja dengan jeritan dari bilik 701.
"Dah pukul 9.Alamak...aku dah lambat.Habis la kena torture dengan Dr.Aina nanti.Adoiyai..."
Kelam kabut dia bangun dari katil.Di tolak selimut ke tepi.
"Ouch"Kepala terhantuk syiling.Lupa diri berada di katil tingkat atas.
"Tak yah mandi la..dah lambat.."Selepas basuh muka dan gosok gigi..terus disarung tudung dan disambar beg dan buku-buku di atas meja.Dihempas pintu bilik kuat.Geram dengan diri sendiri sebab tak sedar alarm bunyi.
"Dah lambat..dah lewat..i'm late..늦었어..Habis la aku..."Habis keluar segala bahasa...

Begitulah suasana atau situasi bila terlewat ke kelas..kalut..gelabah..Takut markah kehadiran kena tolak.Takut kena marah dengan lecturer.Macam-macam lagi la kan..

Bagaimana pulak kalau terlewat solat?Macam tu jugak ke keadaan kita?Hmm...

"Wani"
"Hmm"Mata masih khusyuk menghadap laptop.Membaca e-novel.'Best cite ni ni..takpe la..tak dapat baca novel..baca e-novel pun jadi la..'
"Kau dah solat asar ke?Jom solat sama..dah azan dah tu.."
"Kau solat la dulu..Aku nak baca ni jap"Mata masih tak lepas daripada skrin lappy comel tu.Pertanyaan roomate dibalas acuh tak acuh sahaja.
"Jom la wei..Tinggal la dulu lappy kau tu.Lepas ni boleh baca lagi cite tu ha."
"Kejap la.Kau nak cepat,gi la solat dulu..Kejap lagi aku solat la..ish.."Nak main paksa-paksa lak..Aku tau la nak solat nanti.Bukan baru semalam solat.
"Lantak kau la Wani oi..Solat awal waktu la dapat banyak pahala."Malas nak layan budak degil camni..
"Hmm"Ada lagi 5 episod nak habis cite ni ni..Best222...Habis baca ni aku solat..hehe..
Sejam kemudian...
Wani masih tercongok depan laptop.Masih membaca.Rajin betul membaca..Kalau baca buku pelajaran takpe la jugak.Ni dok menghadap e-novel tu.Walhal kat blog tu penulis siap bagi amaran lagi.."Assalamu'alaikum..Sudah menunaikan kewajipan anda?takpun yang ni..
Bila baca here,please do not discount ur kerja,ur solat time,ur belajar time,ur office time,dengan hanging around kat sini...i've the saham oso..make it good=)
Dah terang lagi bersuluh kan?(Dah la terang,siap suluh lagi..dah tentu terang-benderang kan)Dah trang tang tang the writer remind you about your 'tanggungjawab'.Nak deny lagi?
Tapi tu la..Si Wani ni(sapa2 je la kan..termasuk la saya jugak..) tak nak concern tentang ni.

2 jam berlalu...Sayup-sayup kedengaran azan Maghrib berkumandang dari masjid yang berdekatan dengan Kolej Seroja.
"ALLAH,asar tak solat lagi.."Maghrib dah masuk dah pun..
"Baru nak ingat kat ALLAH ke Wani?"Ayat perli dari roomate..
"...."Diam tak terkata.Kepala macam kena hempap batu..
"Kalau lewat ke kelas kau kalut sangat.Ni lewat solat,buat dek je.Siap boleh burn lagi solat tu."
"Aku........."Tak tahu nak kata apa..
"Wani..hidup kita ni,takde makna kalau tak ikut perintah DIA.Siapa kita nak lawan perintah DIA?Segala-gala yang kita miliki ni,kurniaan DIA.ALLAH tak rugi pun kalau kita buat apa yang DIA suruh,sebaliknya kita yang rugi."
Dicapainya tangan si sahabat.Dielus lembut tangan itu sambil merenung wajah sahabat yang jelas mendung itu.
"Aku sayangkan kau.Aku tak nak kau terus-terusan macam ni.Aku nak kita sama-sama berjumpa di syurga sana.."
Manik-manik halus dah bertali arus berlari laju dari lekuk pipi si teman.Dipeluknya teman yang jelas sudah menyedari kesalahan diri.
"Lewat ke kelas,kita kena marah dengan lecturer.Lewat solat,ALLAH marah..Di dunia lecturer boleh denda kita..markah kena tolak..Di akhirat?Kita tak tahu macam mana keadaan kita kat sana,Wani..."

****
Fikir-fikirkanlah...Peringatan untuk diri saya jugak.Sama-samalah kita mengingatkan .
Jangan lewat-lewatkan solat...Jangan lebihkan urusan duniawi daripada urusan ukhrawi..Insya-ALLAH..Sama-samalah kita perbaiki diri..
p/s:Maaf jika tulisan di atas agak keterlaluan..Yang baik datang dari ALLAH..yang buruk dari dari saya sendiri...Yang baik ambil..yang buruk moga dapat diperbetulkan..Insya-ALLAH..

No comments: