Saturday, August 18, 2012

Secebis Di Sini, Secebis Di Sana

Assalamu'alaikum wbt.


Alhamdulillah. ALLAH izinkan, kita semua; saya, awak, dia dan kamu mampu menghirup udara-NYA lagi pada saat-saat terakhir Ramadhan ini. Sedihnya rasa. Sayu rasa hati. Kalau ikut perkiraan, usai sahaja azan Maghrib nanti, Ramadhan akan berlalu pergi. Meninggalkan kita semua. 'Dia' akan kembali semula 11 bulan lagi. Itu janji 'dia'. 'Dia' pastinya akan mengotakan janjinya itu. Namun, adakah kita masih ada pada waktu itu untuk bertemu lagi dengan 'dia' yang dinanti? Hanya DIA di atas sana yang Maha Mengetahui.

2012.
Insya-ALLAH, pertama kali akan menyambut 1 Syawal di kampung halaman bersama kesayangan-kesayangan. Memang gembira tak terkata. Memang sejak dari tahun lepas lagi sudah mencongak dan bergembira apabila mendapat tahu yang tahun ini akan beraya di rumah.

Namun, secebis hati ini tertinggal di bumi Sonata sana. Rindu menderu-deru. Masih ada sesuatu yang saya rasakan kurang di sini. Saya rindukan saat-saat iktikaf di Masjid Itaewon. Rindu. Serindu-rindunya. Saya rindukan suasana itu.




Apapun, masjid di kampung memang dibuka untuk penduduk beriktikaf. Cumanya, golongan Adam sahaja yang mendominasi. Tidak mengapalah, kaum Hawa boleh sahaja 'dating' dengan-NYA di rumah kan? Mahu atau tidak sahaja. Jangan menjadikan tidak boleh beriktikaf di masjid sebagai alasan. Boleh sahaja solat barang serakaat dua sebelum sahur. ALLAH sudah buka peluang seluas-luasnya untuk kita beribadah kepada-NYA. Tidak usah ribut-ribut, pastinya kita akan bangun sahur kan? Bolehlah qiam sebelum makan sahur.

Rasanya, andai disuruh saya senaraikan apa yang bakal dan akan saya rindui setelah meninggalkan bumi Sonata, saya boleh masukkan dalam list siap-siap dah.

1. Saat iktikaf di Masjid Itaewon pada bulan Ramadhan.
2. Saat iftar bersama muslimat yang pelbagai warna kulit, bahasa dan bangsa di Masjid Itaewon.
3.
4.

Ha. Nanti senarai itu akan bertambah lagi pada masa-masa akan datang. Kesimpulannya, saya merindui Ramadhan di Korea Selatan. Sungguh rindu~!

Nota 1: Hatiku berbahagi rasa. Secebis di sini, bergembira. Secebis di sana, berduka. Sedih akan berpisah dengan Ramadhan beberapa jam sahaja lagi. Gembira bakal meraikan kemenangan 1 Syawal nanti. Moga-moga, kemenangan itu bukan sekadar lahiriah semata. Moga segala amal dan tingkah laku kita juga mampu bergerak seiring. Berjaya zahir dan batin. Insya-ALLAH.

Nota 2: Alhamdulillah, officially sudah tamat praktikal. :') Err...reports belum siap lagi ni. Rehat untuk mode raya sekejap. Selepas ini perlu bergadang menyiapkan reports. Rasanya, saya mahu hasilkan sesuatu untuk memperingati praktikal kali ini. Sayang rasanya kalau pengalaman itu tersemat dan tersimpan di sanubari semata. Kita tengoklah apa yang akan jadi nanti. :D


Nota 3: Langit..tetap biru. Begitulah rinduku padamu. Sentiasa menderu-deru. Adakah kita akan kembali bertemu?

No comments: