Thursday, August 2, 2012

Random; PJ-Serdang-Bangi

Assalamu'alaikum wbt.

12 Ramadhan 1433H. Alahai, cepat sungguh masa berlalu kan? Rupanya hari ini sudah masuk Ramadhan yang ke-12. Esok sudah Ramadhan yang ke-13. Peringkat pertama Ramadhan sudah 2 hari berlalu. Fasa kedua pula berkunjung tiba. Bagaimana dengan amalan dan sikap kita sepanjang Ramadhan ini? Adakah semakin membaik dari sehari ke sehari? Atau sebaliknya yang berlaku? Sama-samalah kita berhenti sejenak dan merefleksi diri. Insya-ALLAH.

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. ALLAH mengizinkan saya ke Serdang selama 2 hari pada Sabtu dan Ahad baru-baru ini. Alhamdulillah juga SV dan CC memberikan pelepasan sehari pada hari Ahad. Kalau ikutkan dalam surat perjanjian praktikal, pelatih tidak dibenarkan cuti pun. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan oleh ALLAH Yang Maha Mengetahui dan Maha Memahami. :')

Seawal jam 5.20 pagi saya sudah selamat tiba di Hentian Putra. Seusai solat Subuh di surau, saya terus bergerak ke stesen LRT berdekatan menuju ke KL Sentral. Dari sana, terus menapak keluar menghala ke arah laluan monorail untuk menaiki bas ke UIAM PJ. Hampir sejam setengah menunggu barulah bas Metrojaya bernombor 12 tiba.

Pertama kali menjejakkan kaki ke UIAM PJ. Tempat yang menjadi pilihan saya selepas SPM, 5 tahun yang lepas. Kini adik Eya pula yang belajar di sana. Menyambung keinginan saya yang tergendala dahulu. Mungkin. :P

Seusai berehat dan bersiap, saya, adik Eya dan kawannya bergerak ke Jalan TAR. Bukannya mahu shopping sangat pun. Mahu menghabiskan masa dengan adik sahaja sebenarnya. Alang-alang saya sudah naik ke KL, dapatlah berjumpa dengan adik sekejap. Program di Serdang pun bermula pada lewat petang Sabtu. Jadi saya kira, waktu pagi itu eloklah diluangkan dengan adik. Mahu tunggu adik balik bercuti, lambat
lagilah alamatnya. Raya nanti barulah kami sekeluarga dapat berkumpul bersama. Sekarang ini, masih kurang seoranglah keluarga kami.

Ramai sungguh orang di Jalan TAR. Al-maklumlah, semuanya orang sedang sibuk membuat persiapan menghadapi hari raya. Padahal, puasa baru sahaja nak masuk seminggu pada masa itu. Orang ramai sudah sibuk membeli pakaian raya, biskut raya dan perhiasan rumah. Tergeleng kepala saya dibuatnya. Err..dulu pun saya pun macam mereka juga. Sekarang baru menyedari bahawa pada hakikatnya, Ramadhan inilah yang perlu  kita raikan dan manfaatkan sepenuhnya dengan mempertingkatkan amal ibadah. Bukannya menyibukkan diri dengan persiapan hari raya melebihi persiapan menghadapi Ramadhan.

Memandangkan kakak sepupu saya berpesan supaya membelikannya jubah dua lapis untuknya. Kami pun berjalanlah menelusuri dari satu lorong ke satu lorong bagi mencari jubah yang dikehendaki. Alahai...sampai lenguh kaki dan sakit pinggang dibuatnya. Jubah yang dicari tidak juga ditemui. Huhu. Sudahlah cuaca panas. Sungguh menguji di saat-saat berpuasa sebegini.

Terdetik di hati saya, bagaimana agaknya keadaan para sahabat ketika menghadapi Perang Badar di bulan Ramadhan? Pastinya lebih perit lagi keadaan mereka pada ketika itu. Saya yang hanya berjalan pusing-pusing di sekitar gerai-gerai ini pun sudah berasa terlampau letih dan tidak larat. Inikan pula Rasulullah dan para sahabat ketika di Perang Badar. Mereka yang cuma 313 orang bagaimanapun berjaya mengalahkan 1000 orang tentera musyrikin Quraisy dengan pertolongan ALLAH SWT. Malahan itu merupakan kali pertama mereka diperintahkan oleh ALLAH SWT untuk berpuasa di bulan Ramadhan. Masya-ALLAH! Hebat sungguh Rasululullah dan para sahabat bukan?

Kami bersolat di Masjid India dan berehat sekejap di sana sebelum bergerak pulang. Kami berpisah di KL Sentral. Saya turun untuk mengambil KTM ke Serdang manakala adik Eya dan kawannya, Mira meneruskan perjalanan ke Universiti. Walaupun saya dapat berjumpa sekejap sahaja dengan adik Eya, tapi masa yang diluangkan itu amat berharga. Tak sempat berbuka bersama pun tidak mengapalah. Dapat berjumpa sekejap pun, jadilah. Nanti adik balik la deh, kita keluar ramai-ramai^^ Insya-ALLAH.

Setibanya di Serdang pada pukul 4.30 petang, saya terus menuju ke tempat yang telah dijanjikan. Bertemu dengan sahibah-sahibah yang hampir sebulan tidak bertemu, membuka pelbagai cerita. Pada pukul 6.30 petang, kami bertolak ke Al-Amin Bangi bagi iftar dan berterawih di sana. Alhamdulillah, kami semua berpeluang bersolat Maghrib, Isyak dan terawih diimamkan oleh salah seorang imam yang didatangkan khas dari Gaza. Credit to Kak Lina yang memaklumkan kepada saya melalui SMS tentang kedatangan imam Gaza ini. Credit to Kak Ain yang begitu sporting dan sudi membawa kami ke Al-Amin Bangi. Jazakunallahu khairan kathira. :')

Subhanallah! Saya begitu teruja melihat kaum ibu dan anak saat memasuki ruang solat kaum wanita. Damai dan mendamaikan. Seusai beriftar ringan, kami menunaikan solat Maghrib berjemaah kemudian bergerak ke dewan untuk beriftar berat pula.

Teringat bicara seorang akhawat kepada saya pada waktu itu. "First time dapat berbuka dengan semua orang bertudung labuh. Lain rasanya."

Bukan soal bertudung labuh yang ingin diketengahkan. Namun, biah solehah yang dirasai itu benar-benar menyejukkan jiwa. Melihat wajah mereka sahaja sudah mampu membuahkan senyuman. Walaupun kami saling tidak mengenali.

Suasana di dewan solat wanita juga membuatkan saya teruja. Anak-anak kecil setia di sisi ibu-ibu mereka dengan telekung masing-masing. Si kecil ini ikut rukuk dan sujud bersama si ibu. Masya-ALLAH! Tidak kedengaran larian kanak-kanak sewaktu solat. Kagum saya dibuatnya.

Saya jadi teringat tulisan Aiman Azlan mengenai isu ini. Alangkah indahnya jika suasana ini kita temui di setiap masjid, surau dan musalla. Saya terbayang-bayangkan anak-anak saya nanti terkedek-kedek mengikut saya dan suami ke masjid. Yang perempuan mengikut saya solat dan yang lelaki mengikut babanya solat. Pasti rasa kecintaan anak-anak kecil ini terhadap masjid makin memekar dari sehari ke sehari. Dari situ, tidak mustahil jemaah solat Subuh akan sama ramai dengan jemaah solat Jumaat. Insya-ALLAH. Apapun, impian itu hanya akan menjadi kenyataan andainya kita berusaha dan berinisiatif untuk mewujudkan rasa cinta itu bermula dari sekarang. Bukankah mendidik anak itu elok dimulakan daripada peringkat rebung lagi? Apabila rebung sudah menjadi buluh, pastilah sukar untuk dibentuk lagi.

Seusai solat terawih 8 rakaat, kami bergegas pulang ke Serdang untuk memulakan program. Walaupun tidak sempat mendengar tazkirah dari Imam Gaza, saya sudah cukup bersyukur berpeluang menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Terawih berimamkan Imam Gaza ini. Alhamdulillah, kami diberikan lauk untuk bersahur oleh mak cik-mak cik di Al-Amin Bangi. Hanya ALLAH yang dapat membalas kebaikan mereka. Semoga ALLAH mengganjari mereka ini dengan ganjaran yang setimpal dengan kebaikan yang diberikan. Ameen. Insya-ALLAH.

Program pada malam itu berakhir pada pukul 12.30 malam dan disambung pula keesokan harinya sehingga ke pukul 3.15 petang. Err...maafkan saya duhai ustaz, sahabat dan sahibah atas segala kekurangan dan kekhilafan sepanjang program berlangsung. Maaf ye, tang tertidur time pengisian tu..Huhu. Mungkin juga 'jetlag' naik bas dan letih berjalan pusing-pusing jalan TAR. Huhu.

Seusai sahaja program, kami terus ke tempat penginapan dan berkemas serta bersiap-siap untuk ke pulang. Err...saya je yang bersiap untuk pulang ke rumah sebenarnya. Sahabat dan sahibah yang lain bersiap untuk ke program yang lain. Jealous tau dengan mereka semua. Huhu. Praktikal benar-benar mengekang MASA saya untuk berprogram. Insya-ALLAH, pasti ada hikmahnya. Jangan lupa kongsi-kongsi ilmu ye sahabat-sahibah. :')

Kak Ain menghantar saya ke Hentian Kajang sebelum menghantar sahibah yang lain ke tempat program. Jazakillahu khair kak Ain^^

Kemudian, kak Lina pula datang jemput saya di Hentian Kajang untuk iftar di rumahnya. Saya dijadualkan menaiki bas pada pukul 8.30 malam. Jadinya, sempatlah iftar di rumah kak Lina sekejap. Ini merupakan kali kedua saya bertemu muka dengan kak Lina. Pertemuan pertama di Fateh Kubra, Bangi sewaktu berprogram bersama akhawat NZ pada cuti musim sejuk yang lalu. Dan pertemuan kedua pula ialah pada hari Ahad, 29 Julai 2012 baru-baru ini. Sebelum ini kami hanya berhubung melalui SMS, Facebook, Twitter, Yahoo!Messenger dan Paltalk sahaja. Pendek kata, kami lebih banyak bertemu di alam maya. Ukhuwah kami mula berputik di alam maya kemudian diteruskan kepada pertemuan empat mata. :D

Nampaknya saya langkah kanan pada hari itu. Keluarga kak Lina mengadakan majlis berbuka puasa. Sempatlah saya menolong kak Lina dan umminya apa yang patut sebelum tetamu hadir. Seusai berbuka dan solat maghrib, kak Lina menghantar saya kembali ke Hentian Kajang. Alhamdulillah, kami sampai di Hentian Kajang pada pukul 8.31 malam. Bas yang saya akan naiki baru sahaja keluar dari terminal 12 masih menunggu-nunggu para penumpang. Alhamdulillah. Usai bersalaman saya terus menaiki bas.

Jazakillahu khairan jaza' kak Lina. Maaf atas segala kekurangan. Maaf juga takde ole-ole pun untuk akak. Huhu. Walaupun sekejap sahaja berjumpa, saya benar-benar menghargainya. Alhamdulillah, berpeluang juga saya bersama Sahel ye kak Lina^^ Lembut je warna birunya. Selembut pemiliknya. :D

Saya tiba di Pasir Puteh pada pukul 4.50 pagi. Alhamdulillah. Sempat bersahur di rumah bersama keluarga. Terima kasih yang tak terhingga pada Ummi dan We yang datang menjemput. Terima kasih pada adik Ema yang menyediakan juadah sahur di rumah. :')

Nota 1: Sedih, Ramadhan sudah mahu berlalu..:'((( Habis praktikal di TNB, maknanya Ramadhan pun akan menemui penghujungnya. Sedihnya...

Nota 2: Pak cik-pak cik TNB semuanya baik-baik. Rasa sekejap sahaja 2 bulan itu. Belum pun habis praktikal, sudah rasa rindu pada praktikal. Haha.

Nota 3: Bersama mengejar keberkatan dan keampunan-NYA di bulan Ramadhan yang mulia ini. Masih berbaki lebih kurang 17 hari sahaja lagi. Ayuh, tingkatkan usaha dan perbanyakkan amal. 

No comments: