Thursday, March 1, 2012

Cuti 2 Bulan Yang Bermakna

Assalamu'alaikum wbt.

Syukran lillah. Hamdan lillah. Saya, awak, kamu dan kita semua masih diberikan peluang oleh ALLAH Yang Maha Esa untuk bernafas lagi pada hari ini. Awal pagi tadi berjujuran air mata bila membaca kisah adik Faris. Kematian itu tidak mengira usia bukan? Kita pun entahkan esok entahkan lusa akan dijemput menghadap Ilahi. Hakikatnya kita semakin menghampiri kematian dari sehari ke sehari. Bagaimana pula dengan amal kita? Sama-samalah kita persiapkan diri menuju alam yang kekal abadi. Insya-ALLAH

Alhamdulillah pada pukul 9.30 malam 18 Februari 2012 lebih kurang 2 minggu yang lepas saya selamat kembali ke bumi Korea Selatan untuk kembali bergelumang dengan buku, kuliah danassignment. Buat pertama kalinya sejak 3 kali pulang bercuti saya dihantar oleh keluarga terdekat hingga ke balai berlepas antarangsa. Terima kasih banyak-banyak kak Ila sudi datang dari Kuantan nak hantar kak Long. Terharu sangat-sangat. Siap ada hadiah lagi. Kak Long takde bagi apa-apa pun.huhu. Psst..ramai yang cakap cantik brooch tu..:D

Memang sepanjang cuti 2 bulan ni saya tak update langsung blog. Ketiadaan internet di rumah dan kekangan masa membuatkan saya tidak dapat mengupdate blog. Nak menjenguk blog-blog yang sentiasa mendapat kunjungan saya pun tak sempat. Pergi ke cyber cafe hanya untuk mendaftar subjek dan check email semata-mata. Alhamdulillah walaupun terpaksa menunggu agak lama untuk mendaftar subjek, saya masih dapat mendaftar subjek-subjek yang saya nak. Alhamdulillah. :)

Seronok bila ramai kawan-kawan yang berjaulah cuti kali ini. Ada yang ke Jepun, ada yang ke Mesir, ada yang ke Europe, Uk-Eire, Paris, Spain dan sebagainya. Rasa agak cemburu juga la dengan mereka. Pasti banyak pengalaman dan pengisian yang mereka dapat sepanjang jaulah. Walaupun tidak berpeluang berjaulah ke mana-mana cuti kali ini, saya masih dapat mencipta kenangan manis dan indah. ALLAH mahu saya mengenali apa itu ukhuwah fillah cuti kali ini. Saya dapat jumpa ramai akhawat yang belajar di New Zealand, China dan sebagainya. Banyak yang saya dapat bila bersama mereka. Kemesraan yang terjalin bagaikan sudah bertahun kenal.

Berpeluang berjumpa dengan Hazimah. Kawan satu course dengan adik Ema. Sebelum ini selalu juga berborak di Yahoo!Messenger. Tak sangka pula dapat jumpa dia di rumah. Tak sangka juga kawan yang adik Ema cakap nak balik sama tu dia. Sungguh tak sangka. Lembut dan agak pendiam orangnya. Sopan je. Segan akak dengan awak, Zimah. huhu..

Girls outing bersama adik-adik kesayangan. Sampai lenguh kaki adik Ema dan adik Eya dok pusing Plaza Lowyat dan Times Square. Jalan-jalan sambil mengeratkan hubungan adik-beradik. Bukan senang dapat keluar sama-sama macam ni. Selalunya saya cuti mereka tak cuti dan begitulah sebaliknya. Alang-alang semua orang ada, kita luangkan masa keluar bersama.Asalnya nak pergi beli telefon baru untuk adik Ema je. Dalam perjalanan balik ke Shah Alam, kebetulan ada pesta buku di KL Sentral, apa lagi...masuk tengok-tengok. Lepas tu sangkut. Singgah di Subang Parade, masuk MPH, beli lagi buku. Alhamdulillah hampir semua buku yang dibeli dah habis baca. Memang book marathon la lepas balik tu.huhu

Berpeluang date 3 hari 2 malam dengan kesayangan. :p Kami pergi jalan-jalan pusing Aquaria. Tengok pelbagai gelagat hidupan laut. Subhana-ALLAH. Sungguh cantik pemandangan di dalam laut. Dengan hidupan laut yang pelbagai rupa dan jenis. Sangat unik. Indahnya ciptaan-MU YA ALLAH. Kebanyakannya bersama keluarga. Membawa anak-anak melihat ikan. Kami je la yang pelik sikit. Dah besar panjang pun tengok ikan jadi macam budak kecil balik. :D


Sempat la juga merasa semput nafas bila terhimpit dalam KTM waktu pick hour. Pelbagai gelagat dapat dilihat. Banyak yang saya belajar dan fikirkan bila melihat fenomena tolak-menolak dan jerit-menjerit semata-mata untuk memasuki KTM itu. Seharian di Aquaria, keesokannya ke Masjid Jamek Jalan TAR. Pusing cari tudung dan kain pasang. Terima kasih banyak-banyak kak Ila. Kenangan terindah yang sentiasa segar dalam ingatan :)

Cuti kali ini saya dapat bertemu dengan akak-akak yang sudah back for good. Ada yang sudah bekerja, ada yang menyambung pengajian. ALLAH mengizinkan saya untuk bertemu dengan kak Lina. Jika selama ini kami hanya berhubung melalui laman sesawang facebook ataupun Yahoo!Messengger. Sesekali berbalas mesej. Namun kali ini kami bersua muka, bertemu empat mata. ALLAHU ALLAH! Sungguh indah. Siap dapat rasa chocolate moist cake homemade kak Lina lagi! Terharu sangat-sangat. Rupanya kak Lina masih ingat request saya tidak lama dulu.

Saya juga belajar yang ukhuwah yang terjalin ini kadang-kadang ada pasang surutnya. Dalam perhubungan perlu ada give and take. Perlu jadi listsener and speaker. Bukan memberi semata-mata. Bukan menerima semata-mata. Bukan mendengar semata-mata. Bukan juga bercakap semata-mata.

Ayat-ayat cinta ALLAH yang dua ini terasa benar-benar dekat dengan saya. Jika selama ini saya mungkin tahu teori sahaja. Kini saya sudah merasai praktikalnya macam mana. Sebab itu kita perlu baca al-Quran dengan hati dan perlu rasa macam ayat itu diturunkan untuk diri kita sendiri. Barulah terasa dekat dan betul-betul meresap ayat yang dibaca ke dalam jiwa. Secara tidak langsung kita pasti akan mempraktikkan apa yang kita baca. Insya-ALLAH.

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada ALLAH agar kamu mendapat rahmat."
[Al-Hujurat,49:10]

"Dan sesungguhnya DIA-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."
[An-Najm,53:43]

Semoga ukhuwah yang terjalin ini berkekalan hingga ke syurga. Insya-ALLAH. Walau jauh di mata namun dekat di hati. Walau tidak selalu bersua namun selalu disebut ketika berdoa.

Nota 1: Kak Shafura, Kak Nabihah dan Kak Farhana selamat kembali ke Malaysia. Kak Syakirah selamat bekerja. :)

Nota 2: Selamat kembali bergelumang dengan kehidupan kampus kepada semua pelajar di Korea Selatan terutamanya kepada adik-adik batch 12 yang baru tiba. Welcome to Korea! 한국에 환영합니다!


2 comments:

Cik Beah said...

aquaria.

teringin nak pergi! :DDD

Nadzipah said...

saya yang dah pergi ni pun rasa nak pergi sekali lagi kak wee..:D