Wednesday, December 7, 2011

Menahan Marah dan Sabar

Assalamu'alaikum wbt.

Menonton short film-Tomato ini benar-benar kena dengan situasi saya saat ini. Alhamdulillah. ALLAH mahu beri saya peringatan rupanya. DIA takdirkan saya tergerak hati untuk menonton filem pendek ini. Alhamdulillah.


Saat menonton, terasa tebal kulit muka. Tepat terkena pada batang hidung sendiri. Saya seolah-olah melihat diri saya pada watak Mazlan. Mudah sangat nak naik darah. Cepat panas baran. Senang nak melenting. Sememangnya baru sekejap tadi saya hilang sabar. ALLAHU ALLAH. Terus DIA bagi saya filem pendek ini. Sayangnya DIA pada saya. Tapi saya yang tak sayang diri saya sendiri bila saya membiarkan syaitan menguasai diri saya dengan menyemarakkan perasaan marah ke dalam diri. T__T *Istighfar*

Terdetik di hati saat melihat Mazlan menengking Rozaid, 'Cepatnya dia hilang sabar. Macam aku la juga. Tapi dah 'hot' seround. Astaghfirullah hal 'azim....'

Benar-benar tersentuh saat Mazlan menyedari kekhilafannya dan dia membaca surah Ali Imran ayat ke-134.

Hati kecil berkata lagi, 'Bagusnya Mazlan ni. Memang dia panas baran. Tapi dia cepat sedar. Dia tak membiarkan emosinya terus-terusan begitu. Aku? huhu...'

Tak puas hati dengar Mazlan baca. Terus tarik tafsir Al-Quran, cari ayat 134 yang Mazlan baca tadi. Terhenyak seketika. Dush! Dush! Macam kena lempang laju-laju. Kena sebiji lagi. ALLAHU ALLAH.

"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa., (iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan ALLAH mencintai orang yang berbuat kebaikan."
[Ali Imran, 3:133-134]

Terfikir. Layakkah diri ini nak mendapatkan syurga yang luasnya langit dan bumi tu? 'Kalau perangai tak semenggah, jangan harap la kau nak dapat!' Suara hati kecil menerjah. Ha..kan kena perli dengan cik hati kecil. huhu...

Teringat Hadis 16 dalam Hadis 40 Imam Nawawi. Perihal marah.

Daripada Abu Hurairah r.a.: Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: "Berikan daku wasiat."
Baginda bersabda: "Janganlah engkau marah."
Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali.
Baginda tetap bersabda: "Janganlah engkau marah."
[Hadis riwayat Bukhari]

Jangan marah. Iya. Itu yang Rasulullah SAW tekankan. Perlu sabar. Iya. Sabar adalah penyelesaian kepada jangan marah. Bila kita sabar, kita tak akan nak melenting tidak tentu fasal. Bila sabar, kita boleh berfikir dengan rasional. Bila kita sabar, kita akan jadi tenang. Dada takde la nak berombak menahan kemarahan. *Nasihat kepada diri sendiri*

Ada beberapa cara untuk menghilangkan sifat marah :
1. Doa - agar dibimbing oleh Allah.
2. Membiasakan diri dengan zikrullah - Quran, tasbih, istighfar dll.
3. Sentiasa ingat peringatan-peringatan yang diceritakan ALLAH dalam Quran, pahala orang yang dapat mengawal dirinya - bidadari di Syurga.
4. Ta’wiz dari syaitan / ambil wudhu’.
5. Ubah kedudukan - berdiri - duduk - baring.
6. Berikan hak badan - tidur , rehat dan tidak memenatkan badan.

Insya-ALLAH, semua ini akan saya aplikasikan. Tak nak dah marah tak tentu fasal lepas ni. Orang yang cepat melatah ni orang yang tak matang kan? Macam mana mahu menjadi contoh ikutan jika diri sendiri masih terpalit daki-daki hitam bukan?

Rasulullah SAW itu kalau baginda tidak sabar, kalau baginda tidak menahan marah, Islam tidak akan sampai pada kita pada hari ini. Lihatlah bagaimana baginda dicaci, dihina, dibaling batu. Namun adakah baginda marah? Adakah baginda melenting? Bahkan saat malaikat datang memohon izin dari baginda untuk memusnah penduduk Thaif, baginda melarang. Malah baginda mendoakan semoga generasi Thaif yang akan datang menerima Islam. Tidak lama selepas itu, seluruh penduduk Thaif beragama Islam.

Nah, lihat. Itu semua berkat kesabaran baginda. Itu qudwah hasanah kita. Itu contoh ikutan yang terbaik untuk kita semua.

Sedarlah wahai diri. Marah itu tidak baik untuk dirimu. Sabar itu yang baik bagimu. Marah itu kawannya syaitan. Sabar itu kawannya Tuhan.

Nota 1 : Akan terus berusaha dan berusaha membuang sifat mazmumah ini. Insya-ALLAH.

Nota 2 : ALLAH sentiasa ada dekat dengan kita. Kita sahaja yang sering nak menjauhi diri-NYA.

Nota 3 : Mood exam + Mood balik kampung = Cuak + Excited *Hee~ ada orang dah tak sabar tunggu saya balik dengarnya. Betul ke? :P*


No comments: