Thursday, October 13, 2011

Syukran Lillah. Hamdan Lillah. :)

Assalamu'alaikum wbt.

Seminggu tanpa sebarang update. (Eceh. Macam la ada orang kisah kalau tak update lebih dari seminggu pun. Perasan la awak.) Minggu ni memang minggu 'Mari Membuat dan Menghantar Assignment'. Setiap hari ada sahaja assignment yang perlu dihantar. Esok pun ada 1 report dan 1 assignment yang perlu dihantar. Mencuri sedikit masa untuk membersihkan sesawang di laman hijau ini.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Tiada kata yang dapat saya ungkapkan. Hanya sejuta kesyukuran dipanjatkan buat Yang Maha Esa. Selepas beberapa pertimbangan dibuat, diambil kira pro dan kontranya. Setelah memohon petunjuk dari-NYA. Alhamdulillah. Akhirnya saya kira ini yang terbaik. Hari ini tidak habis-habis tersenyum. Bila dengar 'Hakikat Bahagia', lagilah melebar senyum saya. *Ini terpengaruh dengan lagu awak la ni..:P*




Masih ingat pada 'Inside Out. Upside Down'? Alhamdulillah. Saya sudah menemui jawapan pada pilihan-pilihan yang terbentang di depan mata. Alhamdulillah. Moga ini yang terbaik. Biiznillah.

Saya ada janji yang saya akan khabarkan seandainya saya menemui keputusan yang dicari. Alhamdulillah. Nampaknya keputusan sudah dibuat. Sungguh, saya merasakan segala urusan saya dipermudahkan. Semalam saat saya tengah kerisauan dan kebingungan ingin meminta bantuan siapa selepas orang yang saya harapkan tidak dapat membantu, ALLAH hadirkan seorang insan yang sudi menghulurkan tangan. Alhamdulillah. Jazakillahu khairan kathiran. :) Terharu sangat-sangat. Dah bergenang dah. Tunggu mutiara ni nak jatuh je.

Malam itu juga saya selesaikan segala urusan. Dengan bantuan seorang teman. Masalah yang dihadapi pun sudah dapat diselesaikan lewat tengah hari tadi. Alhamdulillah. Memang ALLAH permudahkan segala urusan. Jazakallah buat teman yang membantu.


Mesti ramai yang tertanya-tanya, perkara apa yang membuatkan saya susah sangat untuk membuat keputusan ni kan? Sebenarnya semua ini perihal cuti musim sejuk nanti. Saya berbelah-bagi antara ingin pulang ke Malaysia atau berjaulah ke Jepun.

Memandangkan cuti musim panas yang lalu saya tidak pulang ke Malaysia, saya berhajat untuk pulang pada cuti musim sejuk kali ini. Namun apabila mengetahui yang ada sahabat-sahibah hendak berjaulah ke Jepun, saya teruja untuk ikut serta. Namun dengan kewangan yang terhad, saya perlu memilih. Sama ada untuk pulang ke Malaysia atau ke Jepun. Saya tidak boleh mengambil kedua-duanya sekali.

ALLAH. Saya paling tak suka bila perlu memilih. Sebab? Saya tak pandai. Kalau boleh nak dua-dua. Tamak kan? Mula-mula tu hanya dengan sekali fikir, saya call parent cakap yang saya mungkin tak jadi balik winter nanti. Saya nak ke Jepun. Ummi okay je. We pun okay je, even mula-mula tu terkejut sebab sebelum ini saya yang terlebih excited nak balik. Mereka kata, "Nanti raya kan nak balik. Tak apa la kalau tak balik winter ni pun. Tak lama dah pun nak balik raya..."

Namun demikian, saya masih tidak tenang. Walaupun sudah mengkhabarkan kepada Ummi, We dan adik-adik yang saya mungkin tak jadi balik. Bila dengar suara sayu adik-adik yang mungkin kecewa bila saya beritahu tidak jadi balik, keputusan yang saya buat mula goyah. Saya katakan pada diri saya, perlu difikirkan lagi ni, adakah ini yang terbaik?

Keputusannya terletak pada saya kan? Sama ada untuk saya memilih untuk balik ke Malaysia atau untuk ke Jepun. Saya tak tahu nak ceritakan atau mengadu pada sesiapa. Sebabnya bila diceritakan pun, keputusannya terletak pada saya juga. Hanya pada DIA Yang Maha Mendengar saya luahkan segala rasa. Rasa gundah. Rasa tak keruan. Rasa serba-salah. Semuanya. Saya serahkan segala-galanya hanya pada-NYA. DIA lebih tahu apa yang terbaik buat saya; hamba-NYA yang lemah lagi hina ini.

Alhamdulillah. DIA akhirnya memberikan jawapan itu buat saya. Akhirnya saya memilih untuk pulang. Tak jadi ke Jepun. Insya-ALLAH. Jika tiada apa-apa halangan, saya merancang untuk ke sana cuti musim dingin yang akan datang. Insya-ALLAH.

Segala urusan pembelian tiket balik ALLAH permudahkan walaupun ada sedikit masalah pada nama semasa booking. Boleh pulak tertinggal nama! Excited sangat kot masa booking tu, sampaikan nama penuh sendiri pun lupa. Erk? Boleh eh gitu? Lepas tu terus hantar komen kat twitter syarikat penerbangan. Alhamdulillah. Tengah hari tadi semuanya sudah dibetulkan. Segalanya smooth je. Alhamdulillah. :)

Ummi, We dan adik-adik pun bila dikhabarkan yang saya confirm balik, semuanya excited. Plan bercuti bersama keluarga juga sudah dirancang. Wow! Tak sabar nak balik! *Jangan plan tu clash dengan program saya sudah la...*

Syukran lillah. Hamdan lillah. Terima kasih, Ya ALLAH atas segala nikmat dan ujian-MU ini. Bila ini terjadi pada saya, saya dapat rasakan yang ALLAH itu dekat saya dengan saya. ALLAH itu Maha Mendengar bukan? Jadi, jangan pernah putus asa untuk mengadu segalanya hanya pada-NYA. DIA sentiasa ada.

"Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya."
-Qaf,50: 16-

Subhana-ALLAH. ALLAHU AKBAR! ALLAH sudah nyatakan bahawa DIA dekat dengan kita. Yakinlah bahawa DIA mengetahui dan mendengar setiap aduan dan doa kita. Teruskan berdoa. Sentiasa ingat pada-NYA. DIA juga pasti akan mengingati anda.


Nota 1: Ketahuilah hati-hati kita ini, DIA yang pegang. Hanya DIA. Tiada yang lain. Berserahlah hanya pada-NYA. DIA tahu apa yang terbaik buat dirimu.

Nota 2: Ketahuilah hanya dengan mengingati ALLAH, jiwa akan menjadi tenang. :)

"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati ALLAH. Ingatlah, hanya dengan mengingati ALLAH hati menjadi tenteram."-Ar-Ra'd,13: 28-

Nota 3: Dah boleh fokus pada mid-term exam yang akan bermula Isnin depan.

P/S: Saya ada nak kongsi fasal exam, doa dan tawakal sebenarnya. Insya-ALLAH. Tunggu next update ye^^ (Tengok perasan lagi. Ada ke orang yang tunggu?)




2 comments:

Syafa Mohamed said...

salam wbt akak..

akak tak perasan pun..ader jer yang membaca..
#silent reader mcm syafa..hehe^^

Nadzipah said...

w'salam wbt, syafa^^

owh ye? terharu...*lap air mata dengan tisu* terima kasih banyak2 ye..

moga bermanfaat. :')