Saturday, May 21, 2011

Kasih Ibu Hingga Ke Syurga


Assalamu'alaikum wbt.

Pagi minggu yang damai. Alhamdulillah. ALLAH masih beri kesempatan untuk diri ini menyedut udara di bumi-NYA. Alhamdulillah.

Kasih Rafidah ke Hujung Nyawa membuatkan saya beranaksungaikan air mata. Benarlah kata pujangga, "Kasih Ibu Hingga ke Syurga". Teringat pesan Ummi lewat panggilan telefon malam tadi. "Long, sebagai kakak yang sulung. Long patut jadi contoh untuk adik-adik. Adik-adik nak tengok sapa lagi kalau bukan kakak diaorang. Ummi sentiasa doakan yang terbaik untuk anak-anak Ummi. "

Malam tadi saya hanya mengiakan dan menjawab,"Insya-ALLAH". Bila teringat balik pagi ni, nak-nak lepas baca pasal berita pengorbanan seorang ibu kat Kosmo!Online tadi. Kata-kata tu, buat saya menangis.

Setiap insan yang bergelar ibu, tentunya mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya. Seorang ibu akan buat apa saja untuk anak dia. Macam kisah Rafidah ni, dia sanggup biarkan dirinya terbakar. Dia pastikan anak-anak dia selamat dari kebakaran. Dia kerahkan sekuat tenaga wanitanya untuk membengkokkan besi bagi mengeluarkan anak-anaknya dari tingkap. Akhirnya dia menemui ajal dengan badan rentung terbakar.

Itu baru satu kisah. Banyak lagi kisah-kisah pengorbanan ibu yang lain. Ibu kita sendiri pun tidak terlepas dari mengorbankan banyak benda untuk kita; anaknya. Sedari kita masih di alam rahim, ibu kita menjaga kita bagai menatang minyak yang penuh. Bila dah lahir, wanita yang kita panggil ibu, mak, ummi, mama inilah yang bersengkang mata menjaga kita siang dan malam. Hatta seekor nyamuk pun tidak akan dibenarkan hinggap di badan kita. SubhanALLAH. MasyaALLAH. Besarnya pengorbanan seorang ibu.

Tanpa pengetahuan kita, ibu kita sentiasa mendoakan kita. Persoalannya di sini, adakah kita juga selalu mendoakan kesejahteraan ibu bapa kita pada lewat solat kita? Fikir-fikirkanlah.

Kadang-kadang, kejayaan dan kesenangan yang kita kecapi itu bukannya hasil daripada doa kita sendiri. Tetapi kejayaan dan kesenangan itu kita dapat kecapi berkat doa ibu dan bapa serta doa orang lain terhadap kita.

Saya jauh dari keluarga sekarang. Kalau nak balik pun, bukannya boleh senang-senang nak balik macam tu je. Saya tahu itu. Beruntunglah kamu-kamu yang boleh sentiasa pulang ke rumah. Hanya pada ALLAH saya sandarkan pengharapan. Saya tahu, walau jauh mana pun saya dengan keluarga, ALLAH sentiasa menjaga keluarga saya untuk saya. Asalkan saya tidak leka menjaga ALLAH.




No comments: