Tuesday, January 4, 2011

Ayuh Kembali ke Sekolah!

Assalamu'alaikum wbt.

Awal-awal tahun macam ni biasanya ibu bapa di Malaysia sibuk menguruskan pendaftaran anak-anak ke sekolah. Mak dan ayah saya juga tidak terlepas dengan hal-hal pendaftaran dan pembayaran yuran ni.

Masa saya call rumah minggu lepas, Ummi baru je siap menguruskan pendaftaran adik Zakwan ke Prasekolah. Adik Eya pulak hari Sabtu dah kena hantar ke SMSPP. Nampaknya sunyi la balik rumah lepas ni, sepanjang cuti ni ada la juga dengar suara-suara berkelahi la apa la kat rumah tu. Nanti tinggal la adik Zakwan sorang-sorang kat rumah.

4 hari dah bersua muka dengan 2011. Bertambah lagi setahun umur saya. Walaupun baru 3 bulan lepas saya sambut Hari Lahir yang ke-20 sekarang saya sudah 21 tahun. Alahai...dah tua rupanya saya ni. Sebenarnya usia kita bertambah setiap hari...kita je yang tidak sedar atau buat-buat tidak sedar. Semakin bertambah usia, semakin kita mendekati mati.

Tak sangka, tahun ni adik Eya akan mengakhiri zaman persekolahannya. Tahun menghadapi peperiksaan terbesar bagi pelajar menengah atas; SPM. Adik Zakwan pula sudah melangkah ke alam persekolahan. Excited dia nak ke sekolah. Adik Ema pula, bulan 4 nanti akan menamatkan program matrikulasinya dan akan melangkah ke alam universiti. Cepatnya masa berlalu.

Buat adik-adik kesayangan, selamat kembali ke sekolah. Belajar rajin-rajin.

Adik Eya, tahun ni dah SPM. Usaha sehabis daya, dan selebihnya serahkan kepada Yang Maha Esa. Kakak tahu adik boleh buat. Jangan hampakan harapan kami.

Adik Zakwan, belajar rajin-rajin gak. Kawan leklok...Dapat result ok exam kakak bagi hadiah ek.

Adik Ema, tak lama dah nak habis matrik ni. Do ur best 4 ur final exam. Moga cita-cita Ma tercapai. Kakak tahu Ma boleh buat. Usaha dan jangan lupakan DIA Yang Satu.

In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Success has a simple formula: do your best, and people may like it.

No comments: