Tuesday, November 30, 2010

Belajar Bersyukur


Assalamu'alaikum wbt.

"Apa khabar semua?" Itu pertanyaan yang biasa kita dengar kan? Hari ini saya nak ubah sikit pertanyaan tu.Saya nak tanya mamca ni,"Apa khabar iman kita hari ini? "

'Erk? Apa kes tanya pasal iman pulak ni? Mana nak tahu iman sihat ke tak.' Mungkin akan ada yang cakap macam ni kan?

Sepatutnya kita bersyukur dan berterima kasih kepada orang yang bertanyakan khabar iman kita itu. 'Asal lak nak kena terima kasih segala kat dia? Nak perli aku lah tu.'Berterima kasih kepada si penanya khabar kerana dia prihatin tentang kita.Saya yakin tiada sekelumit pun rasa ingin memerli anda di sebalik pertanyaan khabarnya itu.

Alhamdulillah, di kala kita kelekaan ada sahabat yang mengambil berat tentang naik turun iman kita. Syukur padamu Ya ALLAH,KAU utuskan sahabatku ini untuk mengingatkan aku kepada-MU.

Itu satu bahagian daripada syukur. Sebenarnya saya nak bercakap tentang syukur hari ini. Topik iman itu nanti kita akan bincangkan kemudian ya, insya-ALLAH.

Jika ada antara pembaca Segalanya Untuk-MU ini mempunyai Y!M ataupun facebook saya. Tentu kamu semua perasan status saya sehari dua ni kan? (ececeh...gaya cakap macam ramai sangat la yang baca blog ni dan menjadi kawan saya kat Y!M ataupun facebook...perasan la awak cik writer...huhu..)

"Lihat pada apa yang ada barulah kita BERSYUKUR, jangan dikenang pada yang tiada nanti kita KUFUR"

"Belajar bersyukur"

Cuba lihat pada diri kita sendiri. Berapa banyak nikmat yang ALLAH berikan kepada kita?
Nikmat penglihatan,nikmat pendengaran, nikmat deria rasa,deria hidu, nikmat tangan,nikmat kaki, nikmat akal, nikmat kesihatan, nikmat dapat belajar,nikmat kepandaian, nikmat dapat biasiswa,nikmat ada kawan-kawan,nikmat keimanan, nikmat islam, nikmat hidup, nikmat dapat makan, nikmat dapat rasa panahan matahari, nikmat....banyaknya...sampaikan tak terhitung.

Tengok, itu baru nikmat yang terdapat pada diri kita sendiri. Belum lagi nikmat-nikmat lain. Nikmat malam dan siang, nikmat tumbuh-tumbuhan, nikmat binatang...tak tersenarai nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita semua.

"Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH,nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.Sungguh ALLAH benar-benar Maha Pengampun,Maha Penyayang."-An-Nahl,16:18-

Selama ini adakah kita bersyukur dengan nikmat yang ALLAH berikan kepada kita? Adakah kita masih merungut seandainya kita tidak mendapat nikmat tersebut sedangkan orang lain dapat? Renungkanlah teman-teman. Nikmat yang ditarik itu amat sedikit jika hendak dibandingkan dengan nikmat yang diberi. Bersyukurlah dengan apa yang ada. Belajarlah bersyukur.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya AKU akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-KU),maka pasti azab-KU sangat berat.""-Ibrahim,14:7-


Itu janji ALLAH. makin kita bersyukur,makin banyak nikmat yang DIA akan berikan kepada kita. Makin kita kufur,makin banyak nikmat yang mungkin akan ditarik daripada kita. Pilihlah hendak yang mana. Sesungguhnya janji ALLAH itu pasti.


No comments: