Wednesday, September 29, 2010

Hati...

Salam alaik~

Syukur pada Yang Maha Esa,kita semua masih diberi kesempatan untuk menatap alam ini lagi.Alhamdulillah...Kepada yang menyambut ulang tahun kelahiran pada hari ini..Moga amal anda semua berkadar langsung dengan pertambahan usia anda..Sedar tak sedar usia kita pun bertambah dari sehari ke sehari.

Saya baru je membaca blog FH Fansuri Maryam Ibtihal bab 4.Saya tertarik dengan topik hati yang menjadi perbualan Maryam Ibtihal dengan Aizudin.

Ini antara petikan perbualan mereka yang saya dah edit sikit tapi isinya tetap sama..

"Berhati-hatilah menjaga hati..."Din berbisik perlahan.
Bisikan itu biarpun perlahan mampu menampan pendengaran Maryam."Berhati-hatilah menjaga hati?"
"Ya..berhati-hatilah menjaga hati.Senior Din selalu pesan macam tu.Berhati-hatilah menjaga hati.Masinnya air laut masih tidak mampu menyerap ke dalam ikan yang hidup di dalamnya..Tapi bila ikan itu dah mati.Secubit garam sudah mampu membuatkan ikan itu masin.Begitu jugalah dengan hati kita.Hati yang hidup begitu sukar untuk dinodai.Hati yang mati amat mudah untuk dipengaruhi...Jadi kita kenalah berhati-hati menjaga hati."
Maryam tersentak dengan kata-kata Din.Bagaimana dengan hati aku?Sudahkah aku menjaga hati aku?Tanpa sedar jiwanya merintih...Manik-manik jernih begitu mudah mengalir..

Bukan sahaja Maryam yang tersentuh dengan kata-kata Din,malah saya yang membaca ni pun terkedu...terpaku..terpana...Tanpa saya sedar juga,air mata mengalir..huhu..Serasa selama ini hati saya tidak dijaga dengan sebetul-betulnya oleh tuannya sendiri.

Saya teringat pada hadis Qudsi yang bunyinya lebih kurang begini,"Di dalam diri manusia ada seketul daging.Jika baik daging itu,maka baiklah jasadnya.Jika buruk daging itu,maka buruklah jasadnya.Ketahuilah bahawa daging itu ialah hati."

Jadi bagaimana dengan hati saya?Baikkah?Burukkah?Atau dipenuhi dengan tompok-tompok hitam yang makin menghakis kesuciannya?

Hati perlu dijaga.Saya tahu..tapi bagaimana?Solat saya selama ni macam mana?Sudah betul-betul terjagakah?Dilakukan di awal waktu atau sebaliknya?Wudhu' saya selama ini sempurnakah?Tudung yang saya katakan untuk menutup aurat ini sempurnakah?huhu..memikirkan semua ini,makin saya rasakan banyak lagi yang perlu diperbaiki..

Insya-ALLAH,marilah sama-sama kita menjaga hati kita.Saya tahu,saya pun masih banyak lagi yang tidak sempurna dan perlu diperbaiki..tapi tak salahkan kita mengingati sesama kita?Berubah itu senang,untuk kekal di dalam perubahan itu sukar.Namun marilah kita berusaha untuk berubah dan berusaha untuk kekal dengan perubahan yang kita lakukan.Insya-ALLAH..

No comments: