Monday, September 21, 2009

Aidilfitri Di Perantauan 2009 (Seoul,Korea)

Assalamu'alaikum wbt..Dah lama kan saya tak update blog ni..dah bersawang2 dah rasanya..huuhuu..Ok la,kali ni saya nak kongsikan sedikit pengalaman beraya di perantauan,tanpa keluarga tercinta di sisi,sanak-saudara,rakan taulan,sahabat-handai dan semua la kan..

Masa pagi raya tu sementara nak tunggu bas nak pergi embassy,saya call ummi.Bila ummi jawab je call tu saya dah rasa sebak.Then ucap selamat hari raya,mintak maaf..Tapi kami tak sempat nak sembang panjang sebab bas dah sampai.Jadi saya janji ngan ummi nak call dalam tengah hari pulak..

Di embassy,selepas saya solat raya dan mendengar khutbah raya yang disampaikan oleh abang Kamil,senior batch 6,kami bersalam-salaman dan bermaaf-maafan..meriah je rasa raya di Korea ni walaupun suasananya agak tidak sama dengan suasana raya di Malaysia.Rasa macam dalam satu keluarga yang amat besar.Alhamdulillah..

Selepas tu kami semua pergi menjamu selera.Wow..macam2 makanan ada!!Ada rendang,nasi impit,lontong,soto,nasi beriani,mee goreng,biskut2 raya..wah..memang terbaiklah..Cumanya ketupat pulut dan tapai takde la..huhu..rindunya..masakan ni dimasak oleh senior2 dan jugak pihak kedutaan.Akak2 dan abang2 senior ni tidur di kedutaan malam raya tu semata2 untuk masak lauk2 raya ni..terima kasih ye abang2 dan kakak2 sekalian..

Lepas je menjamu selera,kami adik2 batch 9 yang masih muda belia ni diarahkan untuk mengemas.huhu..makanya terjadilah adegan basuh-membasuh periuk dan sebagainya..huhu..ni yang sedih ni..heheh..habis baju2 raya kami yang cantik ni terkena sabun..huhu..tapi nasib baik abang Hisham belanja aiskrim lepas tu..takde la nak marah sangat kan..

Sambil2 tunggu abang Hisham order aiskrim tu sempat lagi saya tidur..heheh..sedar2 zahid tumbang kat belakang saya..huhu..kus semangat.Mak cik ni suka2 hati dia je..huuhuu..jangan la ada orang ambik gambar masa tido tu..huhu..

Then lepas makan aiskrim ,kami pun berjalan la ramai2 ke rumah dato' duta..Tadi ada orang tanya saya dato' duta tu apa nama dia?huhu..tergagap2 nak jawab..alamak...dato'ramlan nama dato' duta di Korea ni..nasib baik last2 sekali ingat gak nama dia..heheh..siap kena perli lagi dengan si penyoal soalan..huhu..dia cakap,"Mentang2 la bab ni tak masuk exam dan klu xboleh jawab pun tak mengurangkan pointer..terus tak ambik tau ye.."huhu..kantoi di situ..huhu..insya-ALLAH nnt saya akan lebih alert tentang hal2 macam ni ye ustaz nas..heheh..

Ya ALLAH..punya la jauh nak pergi rumah dato' ramlan ni..huhu..siap kena naik 2,3 bukit lagi tu..huhu..dah la kaki sakit ni..lagi la sakit kaki saya dibuatnya..Then bila dah siap2 makan kat sana,kami pun berjalan la pulang ke rumah..Eh,bukan balik rumah jalan kaki tau!Tapi berjalan turun untuk naik bas kat bawah tu..huhu..perjalanan turun bukit tu lagi la menyeksakan kaki saya..sampai melecet2 kaki ni ha..huhu..parah2..nasib baik la zati offer naik teksi skali ngn dia..xde la penat sgt nk kena jalan jauh2 naik bas..huhu..thands zati..

Raya tahun ni walaupun memang teramatlah berbeza dengan raya tahun2 sebelum ni,tapi boleh dikatakan happening dan happy la jugak..memang la tak sana kan..beraya di negara orang dengan beraya di negara sendiri.tapi nak buat macam mana..ni lah nasib anak perantau macam kami ni..huhu..

Itulah sedikit sebanyak pengalaman raya saya tahun ni..Ummi,we,adik Ema,adik Eya,adik Zakwan..mak2 sedara,ayah2 sedara,sepupu2...walaupun raya tahun ni kakak @ along xde bersama kalian tapi kalian semua sentiasa dalam ingatan..rindu dan sayang kalian semua..

No comments: