Friday, May 15, 2009

luahan perasaan...

Hurm..
Tadi baru post pasal bersyukur kan?
Tapi sekarang ni saya nak meluahkan perasaan tidak puas hati pulak.huhu..
Entahlah..
Mungkin saya yang terlebih emosional kot..Tapi saya tetap nak luahkan perasaan jugak..huhu..
Mungkin dengan menulis saya dapat mengurangkan dan menghilangkan rasa yang terbuku di hati ni.Saya ni jenis yang tak suka marah-marah orang.Dan saya tak reti nak marah-marah orang.Jadi mungkin orang ingat saya ok je kot.Buat macam-macam mana pun saya tak marah.So,diaorang boleh buat sesuka-suka hati.Erm...entahlah..

Saya berusaha pujuk diri saya untuk cuba adapt dengan suasana hidup serumah dengan kawan-kawan ni.Sebab saya tak pernah duduk asrama.Saya bukan budak MRSM ataupun SMS.Belajar kat sekolah harian biasa je.Mana la pernah tinggal kat asrama ni..Eh,pernah..seminggu..huhu..masuk seminggu asrama balik rumah..huhu..Alamak!Kantoi...Mesti kamu semua akan cakap saya ni manja kan?Erm..nak kata manja pun,saya bukannya anak bongsu.Anak sulung you!Mana boleh manja-manja.Adik-adik ada 3 lagi kat belakang ni.Tapi mungkin tak nak berenggang dengan ummi kot.hehe..Sekali ingat kelakar pun ada.La..saya nak cerita apa sebenarnya ni?huhu..Ok,ok..balik pada cerita asal.

Masa kat INTEC baru start berjauhan dengan keluarga.Tapi suasana di Korea dengan suasana di INTEC memang jauh bezanya.Kat INTEC tak rasa sangat benda-benda ni.Tapi kat sini kita sendiri yang kena menguruskan pasal bil,makan,minum..pendek kata semuanyalah.Macam parents kita menguruskan rumah tangga begitulah keadaannya kat sini.Lebih kurang macam tu la.Cuma suami,isteri dan anak takde la..huhu..Dekat sini memang kita sendiri yang kena badget segala jenis perbelanjaan,barang-barang keperluaan dan macam-macam lagilah.Maknanya kat sini kita tak boleh tumpu pada study semata-mata.Walaupun kita dihantar belajar ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran tapi dalam masa yang sama kita jugak perlu belajar untuk hidup berdikari dalam erti kata yang sebenar.Walaupun bagi mereka yang bersekolah asrama penuh,mereka dah hidup berdikari tapi still tak sama dengan keadaan sekarang.Ini pendapat sayalah.Macam yang saya cakap tadi,saya tak pernah tinggal di asrama.Tak tahu la pendapat mereka yang dah pernah merasa hidup di asrama kan..Mungkin ada jugak hikmah belajar di luar negara ni.Memang banyak hikmahnya.

Jadi,memang tak boleh la nak mengelak untuk tinggal bersama teman-teman seperjuangan di sini.Ha..kat sini lah kita boleh tengok macam-macam ragam dan gelagat kawan-kawan kita ni.Kena la bersiap sedia untuk menyesuaikan diri dengan semua ni.Jangan cepat melatah dan kena saling memahami antara satu sama lain.Tak boleh terlampau mementingkan diri dan berkira dengan kawan terutamanya kawan serumah.Apa yang paling penting kena bertolak ansur dalam segala perkara.Jangan cepat terasa.Sebab nanti diri sendiri yang akan merana.Dan mungkin akan menyebabkan berlakunya perselisihfahaman antara kawan serumah.Tak elok macam tu.Sebab kita bukan nak hidup sehari dua dengan mereka tapi nak hidup dalam jangka masa 4 atau 5 tahun.Selama mana kita berada di luar negara selama itu juga lah kita akan hidup dan bersama kawan-kawan kita ni.Kalau dah bergaduh dan bermasam muka tu,susah la kan?Nanti keadaan akan jadi lain.Kita akan rasa kekok,awkward bila bercakap dengan kawan kita tu.Tak ke susah jadinya?So,tolak ansur tu teramat sangatlah penting.

Lagi satu,kena jaga percakapan.Jangan main cakap lepas je.Kena fikir jugak perasaan kawan.Kalau nak nasihat pun kena cakap elok-elok.Gunakan cara yang berdiplomasi,berhikmah.Tegur secara halus.

Banyak la pulak saya membebel kat sini kan?huhu..Luahan perasaan yang akhirnya bertukar menjadi tips-tips belajar di luar negara.Apa yang saya bagitahu ni berdasarkan pengalaman saya kat Korea ni.Walaupun baru nak masuk 3 bulan saya kat sini tapi dah tahu la sedikit sebanyak selok-belok kehidupan di sini.

~Sekadar perkongsian dan peringatan untuk diri sendiri.~

No comments: