Saturday, May 30, 2009

Kacau................

Sekarang sudah hampir pukul 3 pagi waktu Korea.Tapi saya masih tidak dapat tidur.Sudahnya saya menulis di sini.Banyak perkara yang difikirkan.Homework terbengkalai begitu sahaja.Rancangnya nak siapkan homework malam ni,tapi lain pula jadinya.Huhu..

Apa yang saya fikirkan pun saya tak tahu.Nak kata banyak masalah,saya bukannya seorang bapa atau seorang ibu yang sibuk memikirkan tentang masalah rumah tangga.Bukan juga seorang pekerja yang sedang mengejar date-line untuk menghantar projek.Saya hanya seorang pelajar yang tugasnya hanyalah belajar.Tiada perkara-perkara rumit yang harus difikirkan.Hanya memikirkan tentang pelajaran,peperiksaan dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengannya.

Erm...entahlah.Mungkin kebelakangan ini banyak sangat benda yang hendak dibuat.Asyik belajar pun stress jugak kan?Huhu..Mungkin saya perlu muhasabah diri sebentar.Mengimbas balik apa yang berlaku semenjak dua menjak ni.

Kadang-kadang kita perlu muhasabah diri kita.Kemudian barulah kita perasan apa yang telah berlaku dalam hidup kita selama ini.Mungkin kita tidak sedar bahawa kita dah menyakiti hati kawan kita secara tidak langsung bila berborak-borak dengannya.Mungkin kita terlampau mengikut emosi..mungkin...mungkin....dan mungkin...

Kalau tak silap saya,HM Tuah Iskandar ada menyatakan dalam bukunya,"Muhasabahlah diri anda sebelum tidur.Imbas kembali apa yang berlaku sepanjang hari itu.Jangan ulangi lagi kesalahan yang telah dilakukan."

Buat teman-temanku,tak kira di mana anda semua berada.Saya menyusun sepuluh jai memohon maaf andai selama ini saya ada menyakiti hati kalian semua,menyebabkan kalian terasa dengan perkataan atau perbuatan saya.Maafkanlah segala khilaf rakanmu ini.

Ya ALLAH,KAU ampunilah segala dosa hamba-MU yang lemah ini.Ya ALLAH,KAU ampunilah doasa kedua ibu bapaku,adik-beradikku,guru-guruku,sahabat-sahabatku dan juga seluruh muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup ataupun yang telah meniggal dunia.Jauhkanlah kami dari azab neraka-MU,Ya ALLAH.Tempatkanlah kami di antara orang-orang yang beriman dan bertakwa,Ya ALLAH.Ya Rahman,Ya Rahim,hamba-MU yang hina ini memohon pada-MU,Ya ALLAH,KAU makbulkanlah doa hamba-MU ini,Ya ALLAH.
Amin,amin,ya rabbal alamin...

No comments: