Monday, May 18, 2009

Pasal smart group..

Dah 2 hari hari kan saya tak menulis kat blog ni?Sehari dua agak sibuk sikit.Semalam jadual saya dipenuhi dengan meeting.Cewah macam ahli korporat la pulak.

Pagi semalam saya ada usrah.Dalam pukul 11 pagi hingga 12 tengah hari di kisuksa.Pukul 2 petang hingga 4.30 petang pulak ada perjumpaan dengan sidang redaksi Cetusan.Lepas tu malam tadi dari pukul 10 malam hingga 11.30 malam ada usrah online dengan Ustaz Ridha.Begitulah serba sedikit jadual saya semalam.

Sebenarnya usrah dengan Ustaz Ridha takde la lama sangat pun..Tapi disebabkan line tidak clear dan talian asyik terputus je,terpaksa mengambil masa yang agak lama.Rindu nak dengar nasihat daripada ustaz.Dah lama saya dan kawan-kawan tak mendengar celoteh ustaz.Kalau dekat INTEC kami akan mengadakan smart group ni pada setiap malam rabu di surau Cemara.Huhu..rindunya suasana itu.Tapi takpelah,at least kerinduan kami terubat semalam-dpaat dengar pengisian yang amat berguna daripada ustaz.

Semalam kami tafsir surah Al-Ikhlas.
(1)Katakanlah (Muhammad),"DIAlah ALLAH,Yang Maha Esa.(2)ALLAH tempat meminta segala sesuatu.(3)(ALLAH) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan.(4)Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan DIA".

"Entaorang dok di Korea tu,ambillah hikmah di sana bawak balik.Niatkan apa yang aku buat ni adalah suruhan ALLAH",begitulah kata-kata ustaz.Di akhir tazkirahnya ustaz ada menyatakan, "Jadi engineer yang ingin bersama dengan nabi-berbeza,cara pembelajarannya berbeza,kehidupan akhlaknya juga berbeza".

Apa yang dapat saya simpulkan dengan pengisian ustaz malam tadi ialah:
  • Walau di mana kita berada,kita kena amalkan Islam dengan cara yang sebenarnya
  • Kita kena mengambil peluang yang ada untuk mempelajari dan mendalami lagi ilmu terutamanya ilmu agama
  • Kita kena niatkan apa-apa sahaja yang kita lakukan ini adalah semata-mata kerana ALLAH
  • Kita perlu meletakkan ALLAH sebagai matlamat sebuah kehidupan.
Sesungguhnya perjumpaan malam tadi memang amat berguna bagi saya dan rakan-rakan.Lebih-lebih lagi bagi kami yang berada di negara yang sedikit penganut agama Islam.


No comments: