Saturday, May 30, 2009

Pengalaman itu amat bermakna


Ni sepupu saya..kak Ila.Erm..saya sangat-sangatlah terharu bila dia meng'edit' gambar ni..huhu..tentu dia rindukan saya.Maka terhasillah gambar ni.hehe..Kami ni kalau jumpa face to face,bukannya banyak cakap pun.Tapi bila mesej ke YM ke,hah banyak la pulak perkara yang dibualkan.Ada-ada je topik yang nak dibualkan.Ada satu kali tu saya skype dengan kak Ila sampai subuh..huhu..macam orang bercinta la pulak kan?hihi..rasanya orang bercinta pun takde la macam tu.Eh,betul ke?Entah-entah pagi petang siang malam call.Dah lah hari-hari jumpa.Amboi-amboi...apa ni?Mana kamu tahu?Kamu bukannya pernah bercinta.Ya tak ya jugakkan?Saya mana ada pengalaman bab-bab cintan-cintun ni..hihi..

Tapi kalau anda nak minta pendapat atau nak berkongsi idea dengan saya boleh je.Insya-ALLAH..Alamak,macam pakar je kamu tu!heheh..Saya banyak pengalaman membaca.So,saya boleh nilai apa itu bercinta dalam pembacaan saya la.Tapi bagi saya cerita dalam novel tu walaupun diadaptasi daripada kehidupan yang sebenar,tak berapa elok untuk dicontohi.Bukan semua ya.Perkara-perkara yang tak elok tu janganlah ambil.Yang bagus tu ambil dan amalkanlah.Penulis sesebuah novel itu mesti ada motif yang nak disampaikan kepada pembaca.Sebab tu la dia menulis kisah baik dan buruk.Bak kata pepatah,"Yang baik jadikan teladan,yang buruk jadikan sempadan".

Pengalaman ni banyak.Ada pengalaman yang kita boleh rasai sendiri.Ada pengalaman yang kita dengar daripada orang lain.Ada pengalaman yang kita tengok dan perhati.Dan ada juga pengalaman yang kita dapat daripada pembacaan.

Bukan semua perkara kita dapat lalui kan?Jadi di sinilah pentingnya kita mengambil pengalaman yang bersumberkan pengalaman orang lain,pemerhatian kita dan pembacaan kita.Akan sampai satu masa pengalaman-pengalaman ini amat berguna untuk kita.Masa ni la apa-apa yang kita baca,dengar dan lihat ni membantu kita untuk membuat keputusan yang bagus,mantap dan cemerlang.

Akhir kata,kutiplah sebanyak mana pengalaman yang terbentang di hadapan anda.Kemudian nilaikan setiap apa yang berlaku.Ambillah yang baik dan tinggalkanlah yang buruk.

No comments: